No products in the cart.
Izglītības tehnoloģiju aktualitātes Latvijā un pasaulē
Jēdzienam “izglītības tehnoloģijas” jeb EdTech (no angļu val. – education technology) var atbilst jebkura mācību un zināšanu apguves procesā izmantota tehnoloģija. EdTech var iedalīt septiņās kategorijās – satura radīšanas un prezentēšanas rīki, komunikācijas rīki, sadarbības, interaktivitātes un spēliskošanas rīki, pašvadītās mācīšanās rīki, tiešsaistes resursi un mācīšanās platformas. “Nākotnes klase” apmeklēja vienu no plašākajām EdTech izstādēm Lielbritānijā un divas izstādes Latvijā, lai sekotu līdzi norisēm izglītības tehnoloģiju jomā.
BETT UK
Šī gada martā Londonā jau 38. reizi norisinājās izglītības tehnoloģiju izstāde BETT (no angļu val. British Educational Training and Technology Show), kas ir viens no pasaulē lielākajiem izglītības tehnoloģiju izstrādātāju kopienas pasākumiem. Tajā pārstāvēti vairāk nekā 600 tehnoloģiju uzņēmumi un 123 valstis. BETT izstādes ik gadu tiek rīkotas arī citos kontinentos – šī gada maijā izstāde notika arī Brazīlijā, bet oktobra sākumā notiks Taizemē. Jau tagad iespējams reģistrēties 2024. gada Londonas izstādes apmeklējumam.
Izstādē ar saviem stendiem sastopami gan tādi lieli zīmoli kā Microsoft, Smart un Intel, gan Latvijā mazāk zināmi nosaukumi, piemēram Inventry, Schoolwatch, LapSafe un daudzi, daudzi citi. Iekārtu ziņā plaši pārstāvēti bija gan interaktīvie ekrāni, tāfeles un galdi ar skārienjutīgiem ekrāniem, gan dažādi kameru risinājumi konferenču zvaniem, iekārtu uzlādes skapji, virtuālās un paplašinātās realitātes brilles interakcijām ar izglītības saturu. Virtuālā un paplašinātā realitāte pamazām ienāk ne tikai specifiskās ierīcēs, bet arī programmatūras risinājumos, kas ļauj šīs tehnoloģijas izmantot ar savas ierīces palīdzību. Piemēram, VRwareEDU risinājums ļauj skolēniem pašiem radīt paplašinātās un virtuālās realitātes saturu, taču Korejas izstrādātājs vēl nav to pilnībā pielāgojis Eiropas tirgum.
Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, 2023. gada izstādē mazāk vietas bija atvēlēts robotikas un programmēšanas apguves risinājumiem, bet dažādi komplekti (123.vex), lielāki un mazāki robotiņi savu aktualitāti nav zaudējuši un tuvākajā laikā noteikti arī nezaudēs. Izstāžu zālē atrodami arī dažāda veida, sarežģītības un dārdzības 3D printeri, kas piemēroti skolu vajadzībām, meikeru jeb radošie komplekti skolēnu pašvadītas mācīšanās procesam (Maker’s Red Box), kā arī izglītības tehnoloģijas mūzikas apguvei (SYNKii). Arī izglītības tehnoloģiju jomā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta skolēnu un pedagogu drošībai fiziskajā un digitālajā vidē, labbūtībai, emocionālajai pašsajūtai (Rubrik Zero Labs, welbee). Jaunums ir arī lasītprasmes veicināšanas risinājumi (tie gan galvenokārt angļu valodā, piemēram, Fonetti un Reading on Your Head), karjeras izglītības risinājumi (startfrom.today) un tehnoloģijas, kas mudina uz fiziskajām aktivitātēm (seppo.io). Izstādē pārstāvētas arī dažādas tehnoloģiju integrācijas un sadarbības platformas, piemērm, ClassInTheBox un Wonde.
Smart Solutions for Inclusive Higher Education Liepājā
Vienlaikus ar BETT izstādi Lielbritānijā, te pat Latvijā, Liepājā, notika Liepājas Universitātes rīkota starptautiskā konference par iekļaujošas izglītības vides risinājumiem. Šeit klātesošie tika iepazīstināti ar trim palīgtehnoloģijām – latviešu valodas balss sintezatoru Oskars, aparatūras risinājumu Roger un vietni GARI.
Oskars sniegs atbalstu izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem un tiem, kam nepieciešams lasītprasmes atbalsts, ekrānā redzamo tekstu pārveidojot skaņā, kā arī vienlaikus ekrānā iezīmējot atskaņoto tekstu. Roger ir ierīču risinājums, kas sniedz papildu atbalstu skolēniem ar dzirdes traucējumiem, nodrošinot labāku skolotāja un klasesbiedru balsu uztveršanu, savukārt GARI ir vietne, kas palīdzēs lietotājam atrast ierīci ar viņa vajadzībām atbilstošākajām piekļūstamības (accesibility) funkcijām.
V Pasaules latviešu zinātnieku kongress Rīgā
Jūnija noslēgumā Rīgā, Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, norisinājās Pasaules latviešu zinātnieku kongress “Zinātne Latvijai” ar trim pamattēmām – zinātnes ietekme, zaļā pārveide un digitālās transformācijas. Kongresa ietvaros notika arī latviešu izstrādāto tehnoloģiju demonstrācijas, kur daļa no tehnoloģijām vērstas tieši uz izglītības sektoru. Šeit lielākais uzsvars likts uz aktīvu mācīšanos, demonstrējot piemērus ar platformas genia.ly pielietojumu un rīku vulkānu, zemestrīču un citu procesu izprašanai ģeogrāfijas apguvē, Tilde mākslīgā intelekta un valodas tehnoloģiju risinājumus, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē izstrādātās idejas virtuālās realitātes pielietošanai mācību procesā, kā arī Rīgas Stradiņa universitātes un Ventspils Augstskolas studentu izstrādāto prototipu ar emocijām saistītu grūtību risināšanai – mobilo lietotni EMORI.
Šobrīd izglītības tehnoloģiju sektorā vērojamās norises liecina – izglītības digitalizācija neapstājas pie datora vai planšetes nodrošināšanas skolēnam un e-pasta lietošanas. Tehnoloģiju sniegtās iespējas izglītībā ir daudz, daudz plašākas un zināmā mērā vēl neatklātas, tāpēc tehnoloģiju izstrādātājiem izglītības sektors ir ļoti saistošs.
Ja arī Tava izglītības iestāde vai Tu esi apjautis kādu savu vajadzību, kuru varētu risināt dažādās izglītības tehnoloģijas, bet nav laika vai zināšanu, lai atrastu atbilstošāko un kabatai draudzīgāko risinājumu, Nākotnes klase ar prieku palīdzēs un sniegs konsultācijas! Ja esi izglītības tehnoloģiju izstrādātājs un vēlies uzzināt par iespējām popularizēt savu risinājumu ar mūsu palīdzību, arī tad dod ziņu! Sazināties ar mums iespējams komentāros, rakstot uz nakotnesklase@vatp.lv vai Whatsapp uz +371 22307039 jebkurā laikā.
Līdzfinansēts no Eiropas Savienības projekta “Latvijas Digitālais akselerators” DAoL, ID Nr. 101083718 un Eiropas Savienības Atjaunošanas un noturības mehānisma ID Nr. 2.2.1.1.i.0/1/23/I/CFLA/002. Eiropas Savienība neatbild par materiāla saturu.